Volgens een woordvoerder van Unigarant, een verzekeraar die vorige week zijn voorwaarden wijzigde, was de situatie 'onhoudbaar' geworden. 'Sinds 2011 is de schadelast enorm opgelopen. Dat komt omdat het aantal smartphones is toegenomen en omdat telefoons steeds duurder worden, maar het heeft ook te maken met claimbewustheid. Consumenten wisselen op internet steeds meer ervaringen uit. Hierdoor weten ze steeds beter hoe ze schade moeten claimen.' Zo goed zelfs, zegt Unigarant, dat tegenwoordig 37 procent van de inboedelclaims een vordering op smartphoneschade is. 'Dat is een grote hap van de hele inboedel.'
Geen hogere premie
Niemand kan controleren of die barsten in het scherm door een val op straat komen
Om die kostenpost te verminderen hadden verzekeraars ook hun premies kunnen verhogen, maar Unigarant doet dat bewust niet. 'Als je de premie voor de hele inboedelverzekering omhoog gooit, dupeer je ook klanten die juist voorzichtig zijn op hun smartphone.' De verzekeraars laten zich niet uit over de mogelijkheid dat mensen claimen dat ze hun mobieltje thuis op de grond of in het water hebben laten vallen, terwijl dit in werkelijkheid buitenhuis gebeurde. 'Je kunt je vermoedens hebben, maar je kunt het helaas heel moeilijk bewijzen.'
Volgens Bart van de Laak van financieel communicatiebureau SevenEight mogen we 'logischerwijs' verwachten dat dergelijke fraude geregeld voorkomt. 'Niemand kan controleren of die barsten in het scherm door een val op straat komen.' Van de Laak denkt niet dat nieuwe, aparte elektronicaverzekeringen een hoge vlucht zullen nemen door de hoge tarieven, maar hij begrijpt wel waarom verzekeraars hiervoor kiezen. 'Smartphones vormen gewoon een onevenredig groot deel van schadelast. En daarom zijn ze verzekeraars een doorn in het oog.'
Bron: Volkskrant